söndag 5 januari 2014

Nedslag i Montalcino

En av de bästa vinupplevelserna 2013 var Poggio di Sottos Brunello -06. Att få följa vinet under en hel kväll tillsammans med bra tillbehör var en ren njutning. Samma kväll så provades även Rosso di Montalcino, som även den var strålande. Men där brunellon hittade raka vägen till lustcentrat så tassade lillebror försiktigt runt på tå, något snäpp bakom i kraft och känsla. Så, när Johan tog med sig Rosson för nya smakprov ett år senare så var förväntningarna uppskruvade.


2006 Poggio di Sotto Brunello di Montalcino
Första sniffen lovar söta körsbär. Lite rosiga blomdofter tillsammans med jordgubbar. I munnen så är jag beredd på surkörsbär, men inte med denna attack. Tanninerna är sammetslena men kinderna kommer inte överens med dom sura och gröna tonerna. Jag ser kvaliteten, men önskar att vi hade haft mat till vinet. Det förtjänar det. Vi är lite oense runt borden där Johan tycker att det fungerar bra utan mat. Jag är tveksam. Kan vara en sämre flaska också. Dom sista dropparna under kvällen var mycket bättre. Det kan hända att vi hade lite bråttom med både luftning och provandet. Med några år till på rygg och med mat så tror jag att den kommer vara minst lika fantastisk som för ett år sedan. 88 poäng.

Efter detta så blev vi sugna på lite Savart igen.


NV Champagne Savart L'accomplie (275 kr)
Massvis av gröna äpplen i doften. Lite citronskal och en påtaglig finstämd friskhet. I munnen så förvånas jag över bristen på bubblor. Smaken är fortsatt äpplig med en del mineralitet och lite blommighet. Vissa vaniljtoner hittas också. I glas två så är moussen mycket mer påtaglig, men ändå len. Vad hände? Lysande bra Champagne för priset och snäppet bättre än Rosén från Cavistes Savart-låda. Dock så tror jag att den senare behöver något år på rygg. 89 poäng.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar