lördag 18 oktober 2014

1999 Paolo Scavino Bric Dël Fiasc

                 

En vecka där man kraftlöst har somnat i soffan varje vardag. Höst-småbarn-mörker-hallrust-ska-man-vara-så-här-vid-30? Vad göra? Ta sig upp på livbåten. Omfamna hösten, mörkret och den stora tröttheten.

Som gammal whiskyälskare så är jag oerhört motståndskraftig mot dominanta fatinslag i vin. Svårt att störas av faten, och ibland svårt att hitta dom. Vid första sniffen så utbrister min fru: "Vaniljstång!"
Visst finns influenser av faten. Men det är enligt mig små flisor av integrerad ek. I näsan så hittar vi mörka frukter och läder. Mognadstoner men med en fin spänstig frukt. Drag av det uselt ventilerade målarrummet i träslöjden på mellanstadiet. I munnen spelar det på elegans i första hand. Ska man vara negativ mot något så är det bristen på utmärkande syror. I Accomassos -99 för någon vecka sedan så var syrorna väldigt utpräglade och ibland nästan dominanta. Här är dom nedslipade tillsammans med tanninerna. Ska kanske inte sparas så länge till?

Hallen får vänta tills i morgon. Mina tre barn sover. Jag känner mig pigg och spänstig. 












2 kommentarer:

  1. Oj, igenkänningsfaktorn slog just i botten :) Låter som en helt ok vin också, köper du färdiglagrat eller ligger du på lager själv? Hursom, blir bryskt påmind om att källaren huserar för lite småmogen Barbarolo, får rådfråga Töpler helt enkelt.

    Ha det gott /David

    Btw, har du något inplanerat hos Robban? Skulle vara roligt att samköra någon gång.

    SvaraRadera
  2. Nej, här köps färdiglagrat när det gäller barolo. Finns fortfarande så pass bra priser på grejerna även. Speciellt de mindre haussade årgångarna.

    Ingen inplanerad provning ännu. Tror han har flera olika mejlistor där jag endast är med på vinskattslistan. Borde vara dags snart igen tycker jag!

    SvaraRadera