fredag 27 februari 2015

2013 Tschida "Himmel Auf Erden"


Som en fortfarande, rätt blek vinrookie så kan det vara svårt att finna vägen till dom klockrena köpen alla gånger. Det är ett trevande och famlande i mörkret efter att hitta saker som stämmer överens med smaklökarna och som dessutom gärna får fungera om tio år. Det är tyvärr rätt sällan som riktiga fullträffar belönas med återköp. Ibland önskar jag att man kan luta sig tillbaka och känna sig trygg med vad man vill uppleva. Att alltid slå till på nya årgången från favoritproducenten. Att kunna känna lyckan över en riktigt bra årgång och veta att bonden kan göra strålande jobb de svåra åren. Jag är inte där ännu. Älskade tex förra Labet-lådan från Caviste men avstod den senaste efter mycket ångest. Med en strikt vinbudget så är det svårt att försvara att nästan hela månadsbudgeten läggs på (förvisso suverän) Labet.

Just nu så är det en ständig jakt på nya viner och upplevelser. Kikarsiktet ställs om ideligen. Från det krispiga Jura till det naturliga Loire och tillbaka igen. Från Frankrike till Piemonte som alltid känns som hemma. Och med vårsolens intåg så hamnar fokuset på Riesling. Aldrig stå still och alltid söka efter det lite grönare gräset där på andra sidan. 

Ett knappt påbörjat område för mig är det det "nya naturliga" Österrike. Det finns massvis med superhipstriga producenter som trängs på Noma och många andra barer och restauranger i Köpenhamn. Preisinger, Gindl, Loimer, Strohmeier, Oggau och Tschida är några namn som är heta. Man blir ju nyfiken. Aldrig stå still.

"Himmel Auf Erden" eller "Himmelriket på jorden" är inte en Belinda Carlisle-referens, utan det är en hyllning till den nyligen avlidna konstnären Alfred Hrdlicka. Det är en blandning av Pinot Blanc och Scheurebe som redan vid öppnandet erbjuder fantastiska aromer. Läcker doft av tropiska frukter och ett stänk av Ajax citron (ja, det är positivt). I munnen forsätter det att imponera med finstämd frukt i fokus. Lite nötighet ger stadga. Fina mineraliska inslag och bra längd. Runt bordet är vi alla imponerande. Så läskande gott. Så rent, trots det grumliga uppträdandet. Det är bara att söka upp hans övriga viner.

Inköpt på pubklemo.at



5 kommentarer:

  1. Cool druvblandning! Jo men så är det, vin är en resa. Ibland vet du inte var du är, ibland är du lost, ibland stämmer allt, ibland vet du precis vad du letar efter. Ibland är det jobbigt, men för det mesta är det mycket behagligt!

    SvaraRadera
  2. Kul läsning och intressanta tankegångar. Men jag funderar lite på det där med att vara trygg o luta sig tillbaka. Låter inte det lite småtrist. Jag älskar att upptäcka nytt, bli utmanad och överraskad. I det ingår väl också att ibland bli besviken. Liksom att acceptera att man inte kan springa på alla bollar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Ingvar. Men för en novis som mig är det såklart nyttigt att tex prova olika årgångar av diverse viner. Men just nu kan jag inte välja båda alternativen. Så då vet jag vad jag väljer. Och är nöjd med det!

      Radera
  3. Bra funderingar! Är själv på samma resa just nu och det är inte lätt att veta hur man ska navigera. Vissa grejer tvingas man tyvärr prioritera ned/bort. Jag har t ex nästan helt släppt detta med långlagring, vilket jag säkert kommer att ångra framöver.

    Just nu försöker jag bara dricka så många goda/spännande/roliga flaskor som möjligt. Läser en del, funderar över vad jag tycker om, studerar prisbilden (inte minst!) och tar rygg på andra som testar spännande grejer (denna blogg t ex). Jag hoppas att preferenserna liksom ska växa fram organiskt då och att man dessutom har rätt roligt på vägen. Dessvärre blir det sämre ställt med det systematiska kunnandet och de goda investeringarna, men man kan ju inte få allt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långlagring är lite bortglömt här också. Några enstaka flaskor då och då bara. Tror ändå att det ska kunna räcka. Speciellt då jag dricker mycket saker som ska drickas ungt. Nåja, framtiden får visa om man har gjort rätt. Det lär dock inte finnas brist på intressanta viner att köpa om man har dåligt i källaren.

      Radera