fredag 6 december 2013

2010 Pietradolce Archineri


2010 Pietradolce Archineri (235 kr)
Etna Rosso från en vinmakare som startade upp verksamheten så sent som 2005, kan det vara något? Ja med härlig frukt och en massa sköna "etnamineraler" så föll jag totalt för vinet. Riktigt lyckat både med och utan mat.

Jag tror att det är första gången jag kommer i kontakt med Nerello Mascalese. Nu suktar jag efter att få prova mer. Den vackra ljusröda färgen kommer med härligt rödfruktiga förtecken. Körsbär och rårörda lingon dominerar snoken. I munnen så finns den här härliga mineraliteten som samsas med eleganta tanniner. Hallon och björnbärskompott finns där och avslutas med en viss kryddighet. En aning järn stör lite när eftersmaken börjar klinga av.

Ett riktigt skönt vin som man borde köpa på sig några flaskor av. Men som vanligt så finns det så mycket som man vill prova. Jag skulle gärna prova på andra Etna-producenter. Förslag?

Frankofilen har provat och tyckte om det.

Atomwine har flaskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar