måndag 30 december 2013

En liten glimt av storheten i Bourgogne

Jag har tidigare skrivit att jag måste bredda mig och utforska pinot noir i allmänhet och Bourgogne i synnerhet. Så tillsammans med lite goda vänner så skulle två nya bekantskaper provas. Efter lite bloggläsande så klickades två pinot noir-viner hem. Dels 2012 County Line Pinot Noir och även Domaine Faiveleys "Les Cazetiers". Vinerna korkades upp och fick en vända i karaffen innan dom hälldes upp vid knappa 15 grader. Kvällens tillbehör blev lite rådjursfilé som minutstektes i pannan.

Jag har tidigare känt att det är svårt att få grepp över Bourgogne som vindistrikt. Och är man rätt ny i det här intresset så kan det kännas hopplöst ibland att veta vad man gillar och vad som är bra. Jag har dock förstått att man i första hand ska gå efter producentens renommé och inte gå efter läge och vingårdsbeteckning. Det kan vara ett tufft jobb att prova sig igenom en massa Bourgogne-viner för att veta vad man gillar, men någon måste göra det. Jag är beredd på fälla ner skygglapparna och nästan enbart fokusera på Pinot Noir ett tag framöver. Visst, att pimpla barolis mest hela tiden är inget fel, men det är dags att bredda mig och försöka förstå vad vin från Bourgogne kan vara.



2012 County Line Pionot Noir (261 kr)
Rätt kraftig doft av mörka bär. Jordgubbar från senhösten. Mörka björnbär och en del kryddor. I munnen så är den väldigt bärig åt det söta slaget med inslag av multnad trä/skog. Riktigt trevligt vin som har fått några omdömen om att den behöver få något år på rygg för att växa till sig något. Vem vet, jag kanske köper på mig en till.


Doften! Ett riktigt sniffarvin som gör mig lycklig. Här är det snarare svenska midsommargubbar och hallonsås som dominerar intrycken i näsan. Helt utan pardon så har vinets charm slagit undan benen på mig. En del dragon och en elegant köttighet finns också där. I munnen så kommer de lätta jordgubbstonerna i bakgrunden för mer skog, kött och lite löv. Lysande. Påfyllning till hyllan - Ja tack.



1 kommentar:

  1. Les Cazetiers är nog, om jag tvingas rangordna, topp 5 under 2013. Fransk helplanspress med charm!

    SvaraRadera